W
ramach kontroli sprawowanej nad działalnością jednostek samorządu
terytorialnego wyróżnić można kontrolę wewnętrzną, wykonywaną przez organy znajdujące
się wewnątrz struktury organizacyjnej jednostki samorządu (np. radę gminy,
komisją rewizyjną, skarbnika), a także kontrolę zewnętrzną, sprawowaną przez
odrębne i niezależne od gminy organy kontroli (np. regionalną izbę
obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli).[1]
Podstawowe
kryterium kontroli stanowi legalność – zgodność działalności kontrolowanego
podmiotu z obowiązującymi regulacjami prawnymi (zwłaszcza ustawowymi).
Stosowane są także inne kryteria kontroli: gospodarność, rzetelność i celowość.
Organ sprawujący nadzór może wkraczać w działalność nadzorowanego organu lub
podmiotu poprzez zastosowanie określonego środka nadzoru ( twierdzenie
nieważności podjętej uchwały lub wydanej decyzji). Natomiast organ kontroli w
zasadzie nie dysponuje środkami władczego wpływania na działalność
kontrolowanego podmiotu. Ustala stan faktyczny i jego zgodność lub niezgodność
z obowiązującymi regulacjami.
Wyniki
kontroli mogą być podstawą zastosowania środka nadzorczego lub innego środka
prawnego (np. wszczęcia postępowania karnego, dyscyplinarnego).
Zgodnie
z ustawą z 08.03.1990 roku o samorządzie gminnym, rada gminy kontroluje
działalność zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych. W tym celu
powołuje komisję rewizyjną. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem
radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady gminy, a
także z wyjątkiem radnych będących członkami zarządu; do komisji rewizyjnej nie
mogą wchodzić osoby spoza rady gminy[2].
Komisja rewizyjna wykonuje także zdania zlecone przez radę w zakresie kontroli.
Uprawnienia komisji rewizyjnej nie naruszają jednak uprawnień kontrolnych
innych komisji, powoływanych przez radę gminy. Rada gminy może bowiem powoływać
stałe i doraźne komisje do określonych zadań (np. do zbadania określonej
sprawy).
Do
wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania
budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania
absolutorium zarządowi z tego tytułu, natomiast komisja rewizyjna opiniuje
wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie
udzielenia lub nieudzielania zarządowi absolutorium. Zaopiniowanie wniosku
komisji rewizyjnej przez regionalną izbę obrachunkową polega na wydaniu opinii
o wniosku komisji rewizyjnej przez skład orzekający złożony z trzech członków
kolegium izby obrachunkowej.[3]
Uchwała
rady gminy w sprawie nieudzielania zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze
złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego
zarząd gminy został odwołany z innej przyczyny.[4]
W
realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie gminy[5],
a nadzór nad działalnością samorządową (w tym nadzór regionalnej izby)
sprawowany jest na podstawie kryterium legalności. Jeżeli jest to nadzór nad
realizacją zadań zleconych, wówczas wchodzą w grę dalsze kryteria nadzoru:
celowość, rzetelność, gospodarność.
Rozpatrzenie
sprawozdania z wykonania budżetu odnosi się zasadniczo do oceny wykonania
budżetu, np.: porównania budżetu uchwalonego z wykonanym, analizy zmian
dokonanych w budżecie, ustalenia stopnia wykonania poszczególnych pozycji
wydatkowych i dochodowych. Jednakże za pozycjami budżetowymi kryją się
określone zadania (np. socjalne, inwestycyjne, remontowe, oświatowe itp.).
kontrola wykonania budżetu polega więc także na kontroli wykonania zadań
samorządowych, które ujęto w budżecie. Nie jest to jednakże kontrola wykonania
takich zadań, których uchwalony budżet nie zawierał.
Gospodarka
finansowa gminy podlega kontroli mieszkańców, członków wspólnoty samorządowej,
dokonujących – w wyborach samorządowych – wyboru rady gminy. Mieszkańcy są
zarazem miejscowymi podatnikami, których obciążenia finansowe stanowią źródło
dochodów budżetu gminnego. Do sprawowania kontroli wykonywanej przez
mieszkańców przyczynia się wyraźne przyjęcie w ustawie o samorządzie gminnym
zasady jawności budżetu gminnego, niezbędnej w systemie prawnym demokratycznego
państwa.[6]
Kontrola
działalności samorządu terytorialnego może być także wykonywana przez Najwyższą
Izbę Kontroli[7],
która jest naczelnym organem kontroli państwowej, podlega sejmowi.
W
urzędach gminnych doraźne kontrole nad wykonywaniem uchwalonego budżetu
sprawują: wójt, sekretarz gminy oraz skarbnik.
[1] C. Kosikowski, E.
Ruśkowski, Finanse i prawo finansowe, Białystok 1994, s. 278.
[2] Art. 18a ust. 2 ustawy o
samorządzie gminnym.
[3] Art. 18 ust. 2 pkt. 4
ustawy o samorządzie gminnym.
[4] Art. 28b ustawy o
samorządzie gminnym.
[5] Art. 30 ust. 3 ustawy gminnej.
[6] A. Bordo, Kontrola i nadzór nad działalnością
finansową gminy, Toruń 1995, s. 11.
[7] Ustawa z 23 XII 1994 roku
o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. nr 13 poz. 59 z późniejszymi
zmianami).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz