W polskiej nauce prawa
administracyjnego już w okresie przedwojennym problematyka samorządu
terytorialnego była przedmiotem żywego zainteresowania. Poświecono jej znacznie
więcej miejsca niż organom administracji rządowej. Przede wszystkim zasługują
na uwagę rozważania zmierzające do określenia istoty podmiotowości samorządu
terytorialnego, chociaż opisywano również genezę samorządu, aktualnie jego
reformy w kraju i za granicą oraz poszczególne zagadnienia o charakterze organizacyjnym.
O
istocie samorządu terytorialnego przesądza podmiot oraz przedmiot samorządu i
sposób wykonywania przezeń zadań publicznych.
Samorząd terytorialny – stanowi
wyodrębniony w strukturze państwa, powstały z mocy prawa, związek lokalnego
społeczeństwa, powołany do samodzielnego wykonywania administracji publicznej,
wyposażony w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań.[1]
Istotą samorządu terytorialnego jest zarząd sprawami
publicznymi przez samych zainteresowanych.
Z
punktu widzenia prawa administracyjnego samorząd terytorialny – jest
zdecentralizowanej formą ustrojową administracji publicznej, wykonującą
przydzielone mu w drodze ustawy zadania własne na własną odpowiedzialność.
Poszczególne jednostki samorządu terytorialnego są adresatami norm prawnych,
sytuujących je jako wyodrębnione podmioty prawne w strukturze organizacyjnej
państwa. W miejsce dotychczas jednolitej, działającej na zasadzie centralizmu i
hierarchicznego podporządkowania administracji państwowej występuje administracja
rządowa i administracja samorządowa.
W 1990 roku zapoczątkowano
restytucję samorządu terytorialnego, wówczas tylko na poziomie gminy. W wyniku
reformy przywrócono dualistyczny model ustroju administracji publicznej w
terenie.[2] Składa się
ona aktualnie z dwóch pionów: rządowego i samorządowego. Pierwszy z nich
zbudowany jest na zasadzie centralizmu i oparty na zawodowym aparacie
urzędniczym. Drugi natomiast, został ukształtowany na zasadzie decentralizacji
i pomocniczości.[3]
Nie
zaprzestano jednak dyskusji politycznych, jak i przedmiotowych co do utworzenia
wyższych szczebli samorządu. Wynik tych rozważań znalazł odzwierciedlenie w
postanowieniach Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku. Zgodnie z nimi
ustrój terytorialny Rzeczpospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy
publicznej (art. 15 ust. 1). Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału
terytorialnego stanowi w mocy prawa wspólnotę samorządową. Samorząd
terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej i wykonuje przysługują
mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność (art. 16 ust. 1). W ten sposób Konstytucja rozstrzyga o
istocie samorządu i kierunku dalszych prac legislacyjnych.
Z
powyższych postanowień wynika, że wspólnota samorządowa powstaje z mocy samego
prawa, a przynależność do niej ma charakter powszechny i przymusowy. O
przynależności do danej wspólnoty przesądza fakt zamieszkania na terenie danej
jednostki zasadniczego podziału terytorialnego. Trwa ona przez czas zamieszkania.
Nie jest możliwe odmówienie przynależności do wspólnoty ani też wykluczenie z
niej w drodze np. uchwały jej organu.
Jednostkami
samorządu terytorialnego są: gmina, powiat, województwo.
Zgodnie z art. 1 u.s.g., pod
pojęciem gminy należy rozumieć
wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Użyte przez ustawodawcę
pojęcie „wspólnoty”, na oznaczenie wszystkich mieszkańców terytorium
wyodrębnionego prawnie jako gmina, ma walor kwalifikujący, czego nie można brać
dosłownie. Mieszkańcy gminy nie stanowią bowiem wspólnoty w etymologicznym
znaczeniu tego słowa. Nie posiadają również wyłącznie wspólnych interesów z
gminą jako osobnym podmiotem prawnym. Niemniej elementami kwalifikującymi ich
do wspólnoty jest przynależność do niej z mocy samego prawa oraz okoliczności,
że przynależność ta nie zależy ani od organów samorządowych, ani też od woli
mieszkańców.
Gmina
jest zatem prawnie zorganizowanym terytorialnie związkiem mieszkańców,
określonym w ustawie jako wspólnota samorządowa i wyodrębnionym od państwa
poprzez nadanie osobowości prawnej.
Samorząd terytorialny wykonuje
zadania publiczne nie zastrzeżone przez konstytucję lub ustawy dla organów
innych władz publicznych (art. 163 konstytucji). Wspólnota samorządowa
wykonując zadania publiczne uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej.
Przyznaną mu część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na
własną odpowiedzialność. Zakres tych zadań zależy zawsze od władz centralnych,
ponieważ jest określony w drodze ustawy.
Konstytucja RP sankcjonuje trzy podstawowe zasady odnoszące się do
funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce. Są to:
a) zasada pomocniczości;
b) zasada samodzielności;
c) zasada domniemania właściwości samorządu
terytorialnego.
Pierwsza zasada sformułowana w
konstytucji jest adresowana do wszystkich władz publicznych, aby
w swych działaniach umacniały uprawnienia obywateli i ich wspólnot. W
stosunkach prawnych (art. 166 Konstytucji), jednostki samorządu terytorialnego
wykonują zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb swoich mieszkańców.
Powiat i województwo, działają na większym obszarze i pełnią funkcję pomocniczą
w stosunku do gmin w sensie realizacji zadań o charakterze ponadgminnym. Inny
aspekt tej zasady polega na tym, że organy jednostek samorządu terytorialnego wykonują
zadania administracji rządowej.
Zasada samodzielności wynika z
art. 16 ust. 2 i art. 165 konstytucji. Zgodnie z powyższym jednostki samorządu
terytorialnego są samodzielne, a samodzielność ta podlega ochronie sądowej.
Jednostki samorządowe są niezależne od organów administracji rządowej (od
wojewody), oraz jednostki te (gmina, powiat, województwo) nie są sobie
hierarchicznie podporządkowane. Niezależność nie wyklucza możliwości
stanowienia o obowiązkach gmin przez powiat, województwo czy też wojewodę.
Zasada domniemania właściwości
samorządu terytorialnego została zawarta w art. 163
konstytucji. W oparciu o tą zasadę przyjmuje się, że w przypadku, gdy przepis
ustawy nie zastrzega wyraźnie właściwości do załatwienia określonej sprawy dla
administracji państwowej, to sprawa ta należy do gestii organów samorządu
terytorialnego. Jednocześnie konstytucja zastrzega rozpoznawanie sporów
kompetencyjnych pomiędzy organami samorządu terytorialnego i administracji
rządowej. W razie wątpliwości, należy oprzeć się na zasadzie domniemania
właściwości gminy – art. 164 ust. 3.
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego stanowi, że
komunalne korporacje terenowe mają w ramach ustaw prawo zajmowania się
wszystkimi sprawami, które nie zostały wyłączone z kompetencji lub przekazane
innym organom (art. 4 ust. 2).
Podział
terytorialny nie jest tworem stałym. Podlega on rozwojowi i zmianom w
zależności od polityki państwa w sferze administracji, gospodarki, kultury itd.
Podział nie odpowiadający zmienionym warunkom nie powinien być utrzymywany,
gdyż staje się hamulcem rozwoju (jednak zmiany podziału terytorialnego są
bardzo kosztowne i dlatego winny być zawsze dokładnie przemyślane, poprzedzone
stosownymi badaniami, analizami oraz skonsultowane z miejscowymi
społecznościami).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz