piątek, 22 lutego 2013

Analiza wykonania wszystkich zadań budżetowych

Wykonanie budżetu ustalonego przez radę gminy podlega ogólnym zasadom określonym w ustawie „prawo budżetowe”51 oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. Wykonanie budżetu podlega kontroli rady gminy, która wyraża się w pojęciu uchwał w przedmiocie absolutorium dla zarządu.

Zgodnie z obowiązkiem lokalnego samorządu gminnego o rozliczeniu się przed mieszkańcami z wydatków publicznych – czyli pieniędzy podatników, zostało wywieszone do publicznego wglądu (tablice informacyjne) szczegółowe rozliczenie finansowe Rady Gminy za 2002 rok.

Sesja Rady Gminy na której podjęto uchwałę (Nr RG XVI/100/1) dotyczącą realizacji wykonania budżetu za 2002 rok oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Gminy Sitkówka-Nowiny odbyła się 29.03.2001 roku. Zgodnie ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2002 rok przez Zarząd Gminy na wyżej wymienionej sesji Rady Gminy, wykonanie to przedstawia się następująco:

I.                    Plan budżetu na 2002 rok zamykał się kwotami po stronach:
 1). dochodów                                                                     18.641.505
-         w tym dotacje celowe związane z realizacją
zadań zleconych gminie;                                           651.467
 2). wydatków                                                                     18.541.505
 - w tym wydatki na zadania zlecone                   651.467

Na koniec roku po otrzymaniu decyzji z Ministerstwa Finansów, dotacji od Wojewody Świętokrzyskiego, Starosty Powiatu Kieleckiego i wprowadzenia nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych – budżet ten przedstawia się następująco:

1). Dochody z zadaniami zleconymi,
 powierzonymi i obcymi (1.044.939);                            19.032.200,74
2). Wydatki na zadania zlecone,
 powierzone i obce (1.044.936);                                      21.119.200,74
                       

Różnica po stronie:52
a) dochodów                                    390.695,74
b) wydatków                        2.577.695,74
II.                 Dochody na plan 19.032.200,74 zł wykonano w wysokości 20.445.018,35 zł tj. 107,42%. Analizując realizację dochodów należy stwierdzić, że przebiegała ona na poziomie założeń planowanych.
Najwyższy wskaźnik realizacji dochodów nastąpił:
1). w dziele „Ochrona zdrowia” tj. 999,99%, wpływ ten uzyskano ze zwrotu rozliczenia zadania inwestycyjnego „Modernizacja Ośrodka Zdrowia w Nowinach”, gdzie w dziale tym nie planowano tych dochodów.
2). w dziele „Finanse” – 540,77%, dochody pochodzą z odsetek od rachunków bankowych i od gromadzonych środków na rachunkach bankowych.
            Najwyższy wskaźnik w wykonaniu dochodów nie występuje, gdyż wskaźniki przybliżają się do 100% realizacji.

III.               Wydatki na plan 21.119.201 zł wydatkowano w wysokości 20.202.381 zł tj. 95,66%. W realizacji nie wystąpiły przekroczenia planowanych wielkości. Należy nadmienić, że dokonywanie wydatków budżetowych odbywało się w granicach uchwalonych wydatków na 2002 rok (wykonanie to obrazuje załącznik nr 12).
Wydatki w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej, według najważniejszych pozycji wykorzystania środków na określone cele przedstawiają się następująco.

ROLNICTWO


1).
Świadectwa pochodzenia zwierząt
817
2).
Zakup studni od Cementowni „Nowiny”
150.000
3).
Opracowanie projektów na wodociągi w miejsc. Kowala, Zgórsko oraz ich wykonanie

100.00




TRANSPORT


1).
Utwardzenie drogi w Szewcach
7.875
2).
Kamień na utwardzenie drogi w Szewcach
6.390
3).
Akcja Zima – do GZB
10.000
4).
Znaki drogowe, tablice ogłoszeń
1.480
5).
Remonty przystanków
1.447
6).
Akty notarialne przy przyjęciu dróg – ogłoszenia prasowe
2.860
7).
Koszty uliczne
9.596
8).
Dzierżawa pod znaki „Gmina Wita”
500
9).
Uprzątanie rowów w miejsc. Trzcianki
7.490
10).
Wykonanie chodnika i wjazdów w miejsc. Zagrody
120.000
11).
Droga w miejsc. Zgórsko
400.000
12).
Droga w miejsc. Wola Murowana
800.000
13).
Projekty i remonty dróg w miejsc. Zgórsko
500.000




GOSPODARKA KOMUNALNA


1).

Dopłaty do biletów MZK i PKS

236.929
2).

Oświetlenie uliczne

196.445
3).

Budowa i remonty linii elektrycznych w miejsc.

Zgórsko, Kowala


196.445
4).

Budowa kanalizacji w miejsc. Bolechowice

800.000
5).

Budowa kanalizacji w miejsc. Szewce-Zawada

1.100.000
6).

Projekty i wykonawstwo sieci kanalizacyjnej w miejsc. Kowala i Zgórsko


50.000
7).

Projekt sieci kanalizacyjnej w miejsc. Sitkówka

4.000




GOSPODARKA MIESZKANIOWA ORAZ NIEMATERISLNE USŁUGI KOMUNALNE


1).

Przekazanie do GZB dotacji w wysokości

679.995
2).

Utrzymanie jednostek OSP

458.768
3).

Wykup działek pod garaże

38.659
4).

Udział w kosztach i utrzymania budynków „ZUG”

i „Instytut”


56.522
5).

Opracowanie geodezyjne i kartograficzne, usługi materialne


127.534
6).

Pozostała działalność

95.342

 



KULTURA I SZTUKA


1).

Utrzymanie Gminnej Biblioteki Publicznej w Nowinach (płace i pochodne)


91.561
2).

Materiały czystościowe, biurowe, prenumerata

8.237
3).

Konserwacja sprzętu przeciwpożarowego,

opłata pocztowa


105
4).

Zakup książek

8.558
5).

Szkolenie

807
6).

Utrzymanie świetlicy wiejskiej w miejsc. Szewce;

opł. pocztowe


10.856
7).

Materiały czystościowe; węgiel

2.209




OCHRONA ZDROWIA


1).

Dotacja na lecznictwo laboratoryjne

90.000
2).

Środki na profilaktykę

7.500
3).

Środki na zakup sprzętu medycznego

31.500
4.)

Środki na usługi Izby Wytrzeźwień

4.800
5).

Dofinansowanie ferii zimowych, kolonii, prowadzenie profilaktyki przeciwalkoholowej


41.997




OPIEKA SPOŁECZNA


1).
Usługi opiekuńcze
31.205
2).
Zasiłki i pomoc w naturze
701.883
3).
Utrzymanie G.O.P.S.
127.141
4).
Dodatki mieszkaniowe
27.287
5).
Wypłaty zasiłków dla kombatantów i dożywianie dzieci
9.056
6).
Składki na ubezpieczenie zdrowotne od zasiłków
38.853


KULTURA FIZYCZNA I SPORT


1)
Dotacje dla G.O.K.S. i R. na utrzymanie
240.000
2)
Dotacje na utrzymanie Klubu Piłki Nożnej
327.950
3)
Dotacja na pawilon sportowy i boisko
100.000


RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ


1)

Wykonanie spisu rolnego

634
2)

Dodatki dla osób i jednostek organizacyjnych znajdujących się w trudnych sytuacjach materialnych


72.264

            ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA

1)

Zadania zlecone i powierzone (dotyczy środków otrzymanych od Wojewody i Starosty)


53.317
2)

Koszty utrzymania Rady Gminy (diety radnych)

93.500
3)

Ryczałt i samochód Przewodniczącego Rady Gminy

2.361
4)
Zakup materiałów spożywczych, czasopism, kalendarzy, gadżetów, dzienników urzędowych

17.094
5)
Rozmowy telefoniczne, wynajem autobusu, koszty ogłoszeń prasowych

5.716
6)
Koszty utrzymania Urzędu Gminy (wynagrodzenia i pochodne)

1.509.858
7)
Diety za posiedzenia zarządu
23.550
8)
Koszty ryczałtu samochodu Wójta, zakup biletów MZK, delegacje


4.401
9)
Zakup materiałów biurowych, czystościowych, artykułów spożywczych na posiedzenia Komisji i Zarządu, prenumeraty czasopism, dzienników ustaw, monitorów dzienników urzędowych, poradników, tonerów, papieru, tuszu do drukowania, paliwa i akcesoriów do samochodu służbowego, gadżety, artykuły promocyjne gminy





188.852
10)
Za dostawę energii elektrycznej, wody i odprowadzenie ścieków, c.o.

52.056
11)
Usługi telefoniczne, naprawy maszyn biurowych i kserokopiarek, usługi administracyjne, nadzoru, autorskie Z.E.T.O., opłaty pocztowe, konserwacja sieci komputerowej, monitoring budynku biurowego, korzystanie z internetu, abonament za parkowanie samochodu służbowego




168.727
12)
Szkolenia pracownicze, prowizje bankowe, ogłoszenia prasowe, przeglądy techniczne samochodu służbowego
20.725
13)
Opłaty sądowe, skarbowe, koszty egzekucyjne, koszty ubezpieczenia samochodu służbowego, kierowcy i osób przewożonych
27.691
14)
Odszkodowanie za wypadek w pracy
1.273
15)
Zakup (dotacja) samochodu służbowego, prace projektowe remontu budynku administracji, budowa garaży i parkingu
399.357
16)
Inkaso sołtysów
14.763


            BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE
1)
Zakup paliwa, alkotestu, kserokopiarki
27.335
2)
Remont komisariatu
8.143
3)
Mapy, worki na sprzątanie świata
748

            RÓŻNE ROZLICZENIA
1)

Wpłaty na zwiększenie subwencji (środki odprowadzone do Ministra Finansów)

1.772.855

            URZĘDY ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA
1)
Prowadzenie rejestru wyborców
870
2)
Wydatki na wybory prezydenckie
9.160
3)
Wydatki na wybory uzupełniające i referendum
9.568
           
OŚWIATA I WYCHOWANIE
            Opis wydatków dotyczących tego działu stanowi załącznik złożony przez Zespół Obsługi Szkół i Przedszkola w Nowinach
            Wynikiem finansowym za 2002 rok (różnica wykonania dochodów i wydatków) jest osiągnięta nadwyżka w wysokości 242.637,20 natomiast wysokość całej nadwyżki z roku 2002 i lat poprzednich wynosi 1.500.670,41 zł.
            Wykonanie dochodów i wydatków według działów, zgodnie z załącznikami nr 11 i 12 do sprawozdania z wykonania budżetu przedstawia się następująco:
DOCHODY
NAZWA DZIAŁU
PLAN
WYKONANIE
1)
Leśnictwo
_
326
2)
Gospodarka komunalna
110.280
110.280
 (100%)
3)
Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi mieszkaniowe
2.112.840
2.018.651
4)
Oświata i wychowanie
280.956
279.089
5)
Ochrona zdrowia
31.500
323.057
6)
Opieka społeczna
768.292
769.063
7)
Różna działalność
1.300.634
1.250.710
8)
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od jednostek nie posiadających osobowości prawnej
11.118.850
11.956.614
9)
Administracja państwowa
i samorządowa
148.617
136.228
10)
Finanse
100.000
540.768
11)
Różne rozliczenia
3.046.539
3.046.539
12)
Urzędy naczelnych organów władzy
i kontroli sądownictwa
13.693
13.693

OGÓŁEM DOCHODY

19.032.201
20.445.018

WYDATKI
NAZWA DZIAŁU
PLAN
WYKONANIE
1)
Rolnictwo
250.880
250.817
2)
Transport
1.870.000
1.867.638
3)
Gospodarka komunalna
2.644.280
2.517.374
4)
Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne

1.936.180

1.456.820
5)
Oświata i wychowanie
7.914.926
7.758.958
6)
Kultura i sztuka
129.360
122.334
7)
Ochrona zdrowia
204.500
175.797
8)
Opieka społeczna
998.325
949.875
9)
Kultura fizyczna i sport
667.950
667.950
10)
Różna działalność
76.634
72.898
11)
Administracja państwowa
 i samorządowa

2.626.246

2.583.241
12)
Bezpieczeństwo publiczne
57.000
36.226
13)
Różne rozliczenia
1.723.322
1.722.855
14)
Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa

19.598

19.598

OGÓŁEM WYDATKI

21.119.201
20.202.381

            Analizując działy i rozdziały klasyfikacyjne budżetu 2002 roku w Gminie Sitkówka-Nowiny, zarówno po stronie dochodów jak i wydatków Zarząd Gminy zrealizował z nadwyżką uchwalony wcześniej budżet, uzyskując odpowiednie rezerwy.
            Ogólny wskaźnik dochodów wyniósł 107,42%, zaś wydatków 95,66%. Powstała nadwyżka w wysokości 242.637,20 zł będzie kumulować nadwyżki z lat ubiegłych i łącznie na dzień 01.01.2003 roku wynosi 1.500.670,41.



51 Prawo budżetowe – ustawa z dnia 5.01.1991 rok (Dz. U. z 1993 roku Nr 72 poz. 344 z późn. zm.)
52 Wykonanie dochodów wg. najważniejszych źródeł działów i rozdziałów przedstawiają załącznik
 nr 10 i 11 oraz wydatki – załącznik nr 12.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz